torsdag 22 november 2012

Marble ett alternativ till Google?

Jag har tittat lite på KDE programmet Marble som är ett alternativ till Googelemaps.
Det Kommer inte upp till samma detalj rikedom som Googel när det gäller satelit bilder men det har andra bra saker. Jag kommer att visa dom funktionerna som jag använder mest.
Detta visar openstreet map.
Openstreet map är den jag har använt mest som standard karta, det finns flera andra kart tillägg att tillgå.
Wikipedia är ett tillägg som jag gillar då det är bra vid reseplanering då du kan ta reda på information om platser och sevärdigheter.


Här är karta med Wikipedia öppnad.
Sedan finns Special kartan transporter som är bra då den även har med stort sett alla transport sätt tex buss.
samt den vanliga vägbeskrivnings funktionen
Här med transport tillägget aktiverat.
Sedan finns det ju vägbeskrivningar att tillgå.

Vidare så finns det en rolig sak som är sateliter där du kan få fram banor och info om stateliterna.
Satelittkarta
Väder är alltid intressant den ger en prognos för dom kommande dagarna samt aktuellt väder
Väderkarta.
Funktionerna wikipedia väder och satelit är online funktioner.Vidare så finns det andra kartor som historiska kartor, en rolig karta är jorden nattetid då ser man hur mycket städerna lyser upp.
Mer info om programmet här http://marble.kde.org/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar