torsdag 4 oktober 2012

Lite tankar och funderingar


Jag ligger hemma sjukskriven i 3 månader, för tillfället så skall jag ha min opererade fot i högläge.
Det med för att jag ligger i sängen nästan hela dagarna. Hinner reflektera över massor av saker inom Linux världen, framför allt så är det den stora avundsjukan som att vissa har väldigt svårt att ta kritik, den kanske kommer från någon som inte har använt Linux så länge men den kan ju vara konstruktiv ändå. Sedan har vi nästa problem det är att dom flesta inta kan tänka sig att hjälpa folk som har problem, det finns kanaler på irc där man är så inskränkta att om det är någon som råkar ha en annan distribution  än den som diskuteras i kanalen så får man bara ovett. Det kan ju vara så att dom  i kanalen har en lösning på ett problem men den lösningen kanske inte finns att tillgå på den distribution du har, om du får hjälp så kanske du kan få utvecklarna av din distribution  att lösa problemet. Är inte iden bakom Linux att det är en öppen dialog och att vi ska hjälpa varandra. Nu  till det det positiva trots den kritik jag har framför här så är det väldigt ett fåtal som inte bryr sig vad du använder för distribution  och hjälper efter bästa förmåga att hitta en lösning.

Var för skall vi tänka på detta viset, om man hjälper till efter sin egen förmåga och är ärlig och säger att det kan jag inte, så kanske vi får en positivare inställning. En del som vill hjälpa till kanske inte kan fixa problemet utan med sina lösningar bara ställer till med mera problem.
Ett typ exempel  är då jag använde Kubuntu så hämtade jag ner ett ppa gällande ett program  efter rekommendation av en person i en irc kanal, sedan när jag skulle av installera det för att fixa till bekymmer som var i programmet så slutade det med en total rensning av systemet och ominstallation på grund utav det ppa som jag laddade hem ändrade så mycket i mitt system så det vara rena kaoset.

Jag kan rekommendera Påvels Blogg när det gäller tips och trix om ordbehandlings program mycket bra info och tips.

Nu till lite roligt vi här på Mageiasv har lyckats med att få riktig expert hjälp gällande remix..
Personen som skall hjälpa oss håller på med utvecklingen av Mageia, så den kommer att bli bra denna gång.

 Låt oss nu HJÄLPAS ÅT att föra Linux framåt i utvecklingen och få den  att användas av flera.

1 kommentar: